iA


Thatcher – del 1

by andersmi. Genomsnittliga lästid: about 2 minutes.

Phyllida Lloyds succéfilm The Iron Lady ledde till att Margaret Thatcher plötsligt blev enormt omskriven i svensk press.

Filmen födde en bred debatt om 1980-talets politik och banade också vägen för ett revideringsförsök av Thatcher-eran. Men en sak lyste med sin frånvaro i debatten: kulturen. Nu när Thatcher dog, seglade dock just detta ämne direkt upp till ytan. Det är inte så konstigt.

Margaret Thatchers uppenbarelse och politik ledde till reaktioner överallt, men frågan är om inte kulturarbetarna reagerade starkast. Hon blev därmed en direkt katalysator för konst, musik, film och litteratur och man skulle kunna tala om ett slags Thatcherboom inom  kulturen.

Som en bieffekt av detta blev kulturen under 1980-talet indirekt spridare av politiska nyheter: via musik, film och litteratur nådde den brittiska politiska debatten långt in i de svenska hemmen.

Kulturskaparna slutade dock inte att använda Thatcher som arbetsmaterial när hon avgick 1990. Det som jag postar här de kommande dagarna är en liten kortserie som jag gjorde om ämnet för lite mer än ett år sedan. Meningen är att visa hur kulturlivet långt in på 2000-talet bearbetade arvet efter Thatcher.

 

Del 1. Konst: Till attack!

The Battle of Orgreave – Jeremy Deller.

 

1984 inledde gruvarbetarna i Storbritannien en av de mest bittra strejkerna i landets historia. Den kom att vara i över ett år och bli en central händelse för Thatchers tid vid makten.

Konflikten fick sin kulmen den 18 juni, då polis drabbade samman med strejkande utanför den lilla byn Orgreave. Våldsamheterna inleddes på ett fält, men spred sig så småningom in till bygatorna, där fullt krig utbröt.

På ena sidan: 5 000 gruvarbetare. På andra: 8 000 poliser. När slaget var över, hade 93 personer gripts och 123 människor skadats. Tre år senare hade alla åtal mot demonstranterna lagts ned och polisen fick betala mångmiljonbelopp i skadestånd.

2001 rekonstruerades sammandrabbningen i en massiv och mycket exakt iscensättning av konstnären Jeremy Deller. I den svenska debatten har kväsandet av gruvkonflikten på senare tid beskrivits som ett nödvändigt ont – men Dellers konstverk visade tydligt att traumat efter händelserna var så stort att det fortfarande behövde bearbetas nära två decennier senare.

Deller tog hjälp av historiesällskap och rollspelsgrupper för att åstadkomma sin iscensättning, som alltså utspelade sig på exakt samma platser där striden en gång rasade. Men han använde sig också i stor utsträckning av lokalbefolkningen, varav många hade deltagit aktivt i sammandrabbningen 1984.

Denna märkliga utomhusteater filmades av regissören Mike Figgis (som bland annat gjort Leaving Las Vegas) och sändes så småningom i tv. Som konstverk betraktat förde inte bara The Battle of Orgreave in mega-rollspelen i konstvärlden, utan bidrog även till att ge den våldsamma händelsen en given plats i den moderna historieskrivningen.

Inga kommentarer till ‘Thatcher – del 1’

Lämna en kommentar