iA


5 enkla steg till tystnad

by andersmi. Genomsnittliga lästid: about 2 minutes.

Eftersom jag skrivit en bok om ljud och tystnad, pratar många med mig om detta ämne. Det handlar ofta om ljud som folk stör sig på, eller som hindrar dem från att göra det de vill göra (sova, jobba, tänka).

En återkommande irritation rör SJ:s tysta vagnar, som ju inte alls är särskilt tysta. Egentligen är det märkligt, eftersom det hade varit så lätt att lösa problemet.

Alla har så klart olika skäl till varför man vill åka i tyst vagn. Själv väljer jag det eftersom jag ofta åker tidiga tåg till Stockholm och vill sova. Och om jag inte vill sova vill jag lyssna på musik eller läsa utan att lyssna på ett trist affärssamtal bredvid.

Alltså kommer här fem punkter som SJ kan göra för att förvandla sina tysta vagnar till tysta(re) platser – och därmed få betydligt nöjdare kunder.

1. Stäng dörren mellan avdelningarna. I dag är dörrarna oftast öppna och eftersom dörrarna är ungefär tågens sämsta enskilda del – svåra att öppna, svåra att stänga – är det rätt knepigt för resenärerna själva att försöka få igen dem. Det finns en knapp man ska trycka på, men det är inte alltid dörren går igen bara för att man trycker på den och många drar sig för att ta saken i egna händer (”är det tillåtet?”, tänker nog många). Men naturligtvis är det konduktörerna som ska hålla dörrarna stängda.

2. Placera den tysta avdelningen sist eller först i tåget, så det inte är någon genomgång.

3. Stryp alla onödiga utrop. nej, de som åker tyst vill inte höra att ni säljer varma eller kalla drycker. Utropen blir dessutom fler och fler. Men det är ingen feature att få reda på att serviceledaren heter Kajsa eller att tåget ligger bakom ett annat tåg eller att man stannat för en stoppsignal om man valt tyst vagn.

4. Låt konduktörerna hålla ordning på folk som inte är tysta. I dag får resenärerna alltid göra det själva. När jag åkte tåg i förrgår uppstod ett ordentligt bråk mellan en kvinna som ville ha tyst och en sur man som ville prata i sin telefon. Mannen skrek riktigt högt och fortsatte sedan prata demonstrativt. Konduktören såg allt och gick förbi. Dessutom kan konduktörerna visa med sitt eget uppförande vad som gäller. Dvs: viska istället för att hojta när det är biljettkontroll, inte gasta ”NYA RESANDEN” efter varje station.

5. Säg inte i utropen att “samtal ska föras på låg nivå” i den tysta avdelningen, som standard är i dag. Är avdelningen tyst ska den så klart vara tyst. Säg det.

En kommentar till ‘5 enkla steg till tystnad’

  1. KH skriver:

    Bra idéer, en annan sak som man kanske borde spana på är att kanske köra med en liknande lösning som många tågbolag gör i England. De brukar ha en vagn (Quiet Coach) som sitter i ena änden av tåget där det inte finns någon WiFi och folk uppmanas att ej använda telefon (Hört lite historier, men folk har en tendens att bli arga ifall någon sitter i quiet coach och sölar i telefon), utan är helt menat för att vara tyst.

    bara en tanke.

    http://www.eastcoast.co.uk/on-board-our-trains/in-your-coach/quiet-coach/
    http://www.eurostar.com/uk-en/travel-information/on-board/travel-classes/business-premier/quiet-coaches#.Uh83URs3BR8

    etc.

Lämna en kommentar